Ik weet nog dat we samen met onze oudste zoon op zoek gingen naar een goede middelbare school. We bezochten verschillende scholen en iedere school pakte de open dag anders aan. Als eerste bezochten we een school met een hele gelikte presentatie. De directeur (zoals hij zichzelf noemde) stond daar straks in pak en er werd begonnen met een snel, positief en mooi geproduceerd filmpje over de school. Bij de tweede school stond de rector in een pak die hij duidelijk niet vaak droeg. De presentatie was een simpele powerpoint en de rector vertelde over de voor- en nadelen van zijn school. Onze zoon van 12 vertelde dat hij naar die tweede school wilde. De reden was volgens hem dat hij het verhaal van de directeur van de eerste school niet geloofde. Het kwam niet overeen met wat hij zag en ervaarde daar op school toen hij daar die avond rond liep.
Een dergelijk fenomeen ervaar ik soms ook tijdens een opdracht voor werving en selectie. De organisatie waar we de werving en selectie voor gaan doen wil zichzelf dan mooier voordoen dan deze daadwerkelijk is. Vaak komt dat dan niet zozeer van de opdrachtgever die iemand zoekt, maar van de afdeling marketing die de opdracht heeft een bepaald imago met betrekking tot de organisatie naar buiten te brengen. Ik geef grif toe dat toen ik net begon met werving en selectie ik blij was met iedere opdracht en ik daarom in het begin een aantal keer heb toegegeven aan die wens van de afdeling marketing. Met als resultaat minder geschikte sollicitanten en wanneer iemand in dienst kwam bij de organisatie deze binnen een jaar weer vertrokken was. Daar ben ik dus maar snel weer mee gestopt.
Volgens mij is het heel belangrijk om eerlijk te zijn als organisatie. Mensen hebben heel snel door dat er iets in het verhaal niet klopt. Het gevoel is gewoon niet goed en ze besluiten niet te solliciteren. Of ze solliciteren wel, maar om de verkeerde redenen. Ze denken bijvoorbeeld op basis van de vacaturetekst en het sollicitatiegesprek dat de organisatie heel modern en vooruitstrevend is, maar merken in de praktijk dat wanneer ze in dienst zijn gekomen ze geen laptop krijgen, ze niet thuis kunnen werken en flexibele werktijden er ook niet in zitten. De organisatie wil wel modern en vooruitstrevend zijn, maar is het niet. Het gevolg is een teleurstelling bij zowel de nieuwe collega als bij de organisatie. Er is toch veel minder een wederzijdse match dan men had gehoopt.
Is het erg dat de organisatie in dit voorbeeld niet modern en vooruitstrevend is? Helemaal niet volgens mij. Er is altijd iets moois aan een organisatie. Als het niet voor de ene werkzoekende is, dan wel voor de andere. Die organisatie die toch niet zo modern en vooruitstrevend is heeft wel collega’s werken die inhoudelijk zeer deskundig en betrokken bij hun werk zijn. En buiten werktijd zijn er collega’s die in een eigen cabaretgroep van de organisatie zitten en daar heel actief in zijn. Ik weet zeker dat er mensen zijn die daar heel graag willen werken.
Mijn advies is dan ook altijd aan opdrachtgevers die een vacature hebben de poot stijf te houden en er op te staan dat er een eerlijk verhaal verteld wordt over de vacature. Maak het niet mooier, of anders, dan het is. Maar betrek wel de afdeling marketing. Zij zijn als geen ander in staat het eerlijke verhaal te omlijsten met bijvoorbeeld mooie beelden en mee te denken over succesvolle uitingen naar buiten. En dat is, naast het werkelijke verhaal over de organisatie, heel belangrijk om de juiste kandidaten te verleiden om te solliciteren.
Vind jij dit ook? Of vind jij dat de afdeling marketing in dit geval ook een punt heeft en het imago belangrijker is dan het werkelijke verhaal?
Deel je dit bericht met jouw netwerk? Ik ben benieuwd naar zoveel mogelijk reacties.