Bij Latentis vinden we het belangrijk om objectief en eerlijk te selecteren. Daarnaast gaan we voor inclusieve organisaties en proberen we daarom zoveel mogelijk onbewuste vooroordelen weg te nemen. Game-based assessments helpen hierbij.
Om te weten wat iemand in huis heeft, kan je naar verschillende dingen kijken. Talent, competenties, persoonlijkheid, etc. Om de ideale match te maken kijk je het liefst zo objectief mogelijk naar je kandidaat. Hoe doe je dat precies? Idealiter kom je erachter hoe iemand doet, hoe iemand denkt, wat iemand wil en wat iemand kan. Iemands gedrag is het enige wat je kan zien, de rest laat zich minder makkelijk meten. Net als bij een ijsberg. Een ijsberg drijft in water en je ziet alleen het topje, het grootste gedeelte zit onder water.
Om talenten én vooral verborgen talenten te ontdekken, is het belangrijk om met methodieken te werken, waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is bewezen. Deze methodes worden ook wel evidence-based methods genoemd (EBM). Wij meten wat onder water zit met behulp van de game-based assessments van Cognisess/IVY Works. Daar werken ze uitsluitend met methoden die wetenschappelijk zijn bewezen. Er wordt o.a. samengewerkt met wetenschappelijke partners als University of Cambridge, Tilburg University, Vrije Universiteit Amsterdam, University of Bath en Berkeley University of California.
De game-based assessments bestaan uit korte, online spelletjes die een unieke kijk op de kandidaten bieden. Door te kijken naar hun "denken", "doen", "willen" en "kunnen", meten we verschillende aspecten, zoals cognitief vermogen, sociaal-emotionele capaciteiten, gedrag, werkwaarden en persoonlijkheid. De resultaten van deze assessments worden vervolgens vertaald naar concrete competenties. Zo krijg je een helder beeld van de sterke punten en ontwikkelpunten van elke kandidaat, en hoe deze zich verhouden tot de vereisten van de functie. In onze kandidaatpresentatie vatten we de resultaten van deze assessments samen door de acht door de opdrachtgever aangewezen, belangrijkste competenties aan te vinken als 'talentvol', 'goed' of 'minder'. Waar nodig voegen we een korte toelichting toe.
GBA kent een aantal voordelen. Het spelelement stimuleert het natuurlijke gedrag van de kandidaat. Daarnaast kan de kandidaat de games in diens eigen omgeving maken en het is dus lekker laagdrempelig. Ook kan de kandidaat meerdere keren gamen, waardoor het geen momentopname is, maar beter inzichtelijk maakt hoe iemand ergens in presteert. De games die wij gebruiken zijn wetenschappelijk gevalideerd. Het is dus niet zomaar een spelletje!
De games en vragenlijsten meten in totaal 120 persoonskenmerken. Als sommige persoonskenmerken echt typerende eigenschappen zijn van een individu, zien wij dat als talenten. Die talenten zijn te verdelen in een aantal groepen:
Tot slot zijn emotioneel welzijn, risicogedrag, situationeel beoordeling en carrièrewaarden te meten.
Bepaalde combinaties van talenten voorspellen een competentie. De games brengen dus in beeld welke persoon je aan tafel hebt. Er zijn games die het cognitief vermogen meten, games die iets zeggen over de sociaal-emotionele capaciteiten en games over gedrag. Ook zijn er vragenlijsten waarmee je inzicht krijgt in wat iemand belangrijk vindt in het werk, welke overtuigingen iemand heeft en wat voor persoonlijkheid iemand heeft. Al met al kan je dus het ‘doen’, het ‘denken’, het ‘willen’ en het ‘kunnen’ meten. Deze persoonseigenschappen brengen iemand dus dusdanig in kaart, dat je daarmee competenties kan voorspellen en kan kijken hoe goed een match is voor een bepaalde functie.
Wat levert het assessment op?
Laat dan je contactgegevens achter. We nemen spoedig contact op.
Bedankt voor je bericht.
We nemen zo snel mogelijk contact met je op.